- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - -

Jazzowy Konin

 

 

Cztery festiwalowe dni, kilkanaście koncertów ,także dla najmłodszej publiczności, konkurs dla młodych muzyków oraz gorące jazzowe nazwiska - tak zapowiada się 22. Jazz Festival Jazzonalia 2015. Sponsorem wydarzenia jest Grupa Energa.

Już 20 maja w PSM I i II stopnia w Koninie przygotowano Makroregionalny Konkurs Improwizacji Jazzowej. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół muzycznych II stopnia województw: wielkopolskiego, lubuskiego i łódzkiego. Towarzyszą mu warsztaty prowadzone przez pedagogów Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

Dzień później, 21 maja na scenie CKiS- DK Oskard jazzowa bitwauczniów szkół muzycznych Konina i Kutna. Konin meets Kutno, bo taką nazwę nosi projekt ma być miejscem prezentacji dorobku obu szkół w zakresie kształcenia jazzowego, aktualnego poziomu uczniów płaszczyzną wymiany doświadczeń i budowania środowiska jazzowego w Polsce.

 

22 maja  to dzień Wojciecha Myrczka i Big Bandu PSM Konin, Marka Napiórkowskiego, Krzysztofa Herdzina, Gregoire Maret Quartet, a także Jerzego Mazzola, Romana Puchowskiego i Tymona Tymańskiego .

Wojciech Myrczek, to jeden z najlepszych polskich wokalistów jazzowych. W Koninie zaśpiewa w towarzystwie Big Bandu PSM pod dyrekcją Krzysztofa Pydyńskiego. Śpiew Myrczka cechuje z jednej strony przywiązanie do jazzowej tradycji, a z drugiej nowoczesne podejście do instrumentu, jakim jest ludzki głos. Myrczek współpracował z największymi nazwiskami, z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Stańko, Henrykiem Miśkiewiczem, Anną Serafińską.

Gregoire Maret, to wirtuoz, który ujawnia niezwykłe możliwości niecodziennego dla jazzu instrumentu, jakim jest harmonijka ustna. Obecnie uważany jest za najlepszego harmonijkarza na świecie – wypracował swoje własne brzmienie, a uniwersalny styl pozwala mu doskonale odnajdywać się w różnych gatunkach muzycznych – zapraszany był do współpracy m.in. przez Youssn’Doura, George`a Bensona, czy Cassandrę Wilson.

Kolejnym gościem Jazzonaliów będzie Marek Napiórkowski z zespołem. Kompozycje zawarte na płycie UP! Zagra zespół złożony ze znakomitych jazzmanów. Na scenie obok Napiórkowskiego pojawią się Krzysztof Herdzin, Henryk Miśkiewicz, Adam Pierończyk, Paweł Dobrowolski i Święs. Dzięki aranżacjom Krzysztofa Herdzina w autorskich kompozycjach Marka Napiórkowskiego znalazło odbicie kilka muzycznych światów. UP! jest płytą koncepcyjną, zamkniętą, dźwiękową opowieścią – mówi Marek Napiórkowski. Chciałem, żeby udział muzyków klasycznych zaowocował nowym, niespotykanym wcześniej brzmieniem. Nie miałem awangardowych ambicji, ale zależało mi, by, zachowując przejrzystość i komunikatywność, uniknąć skojarzeń z nieco wyeksploatowaną w jazzie formułą „solista plus orkiestra”- dodaje.

22 maja to także Jazz z INART. Stowarzyszenie przygotowało trzy muzyczne propozycje:  Jerzy Mazzol & The Love and Beauty Seekers, Roman Puchowski i Tymon Tymański- Halucynacje Hrabiego von Zeit i after party.

Jerzy Mazzol & The Love and Beauty Seekers - miażdżąca moc, świeżość i technika zespołu w połączeniu z improwizatorskim doświadczeniem i wirtuozerią bass klarnetu Mazzolla oraz z jego klasycznymi kompozycjami yassowej awangardy sprawią, ze wieczór będzie pełen niepowtarzalnej muzyki, unoszącej w inny wymiar sztuki jazzu.

 

Kolektyw Maass-Tymon-Puchowski jest efektem ostatnich kolaboracji muzycznych Romka.  Wspólne projekty z Tymonem i Michą zaowocowały spotkaniem w trio. „Czuję, że jest to jeden organizm i nie mogę tego tak zostawić (…)” mówi Romek. „(…) Jesteśmy z różnych światów a jednak to co płynie z nas na scenie jest totalnie spójne. Namówiłem chłopaków na happening z moimi piosenkami które znane są z repertuaru  Von Zeit. Łączą nas wspólne fascynacje bluesem, muzyką improwizowaną, psychodelią. Halucynacje Hrabiego Von Zeit to projekt specjalny, który przygotowujemy na konińskie Jazzonalia.”

Nie zabraknie After Party Jazz. Na scenie pojawią się Tomasz Sroczyński – producent, kompozytor i instrumentalista udzielający się na płaszczyźnie muzyki współczesnej, ludowej oraz elektronicznej oraz Basia Polańska – jej muzyka jest eklektyczna w najlepszym tego słowa znaczeniu, można określić ją jako taneczną mieszankę stylów, którą artystka układa w wyrafinowane, nasiąknięte bitem i seksownymi wokalami taneczne sety.

 

Pianiści zdominują 23 maja - kolejny dzień 22. Jazz Festival Jazzonalia. Włodek Pawlik Trio, Marcin Masecki, Marcin Wasilewski Trio&Joakim Milder, to gorące nazwiska, które usłyszymy tego dnia w Oskardzie. W męskim świecie jazzu pojawi się też jedna kobieta – Bogna Kicińska wraz z zespołem.

Niekwestionowaną gwiazdą tegorocznej edycji festiwalu jest Włodek Pawlik, to wszechstronny pianista i kompozytor muzyki jazzowej, filmowej i teatralnej. Laureat nagrody Grammy 2014 za płytę "Night in Calisia", występuje na najważniejszych festiwalach jazzowych na całym świecie. Współpracował z amerykańskim zespołem Western Jazz Quartet oraz z wieloma znanymi muzykami. Tym razem usłyszymy go w Koninie w towarzystwie muzyków Cezarego Konrada i Pawła Pańty.

Pianista, kompozytor i aranżer, poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną - Marcina Maseckiego solo usłyszycie 23 maja. Marcin Masecki w ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia, nagrywającym i występującym zarówno z repertuarem klasycznym, jaki i jazzowym, awangardowym a nawet popowym.

Marcin Wasilewski Trio czyli Marcin Wasilewski, Sławomir Kurkiewicz, Michał Miśkiewicz, to najbardziej znane na świecie polskie trio jazzowe i jedyny polski zespół w uznawanej za najważniejszą wytwórnię jazzową świata- ECM Records z Monachium. „ Spark Of Life ” polscy jazzmani zrealizowali z gościnnym udziałem szwedzkiego tenorzysty Joakima Mildera.

Podczas  22. edycji Jazz Festivalu Jazzonalia usłyszycie także Bognę Kicińską . Do Konina przyjedzie wraz z zespołem. Bogna Kicińska jest wokalistką jazzową, kompozytorką, aranżerką i skrzypaczką, od pięciu lat mieszka w Nowym Jorku. Jej debiutancka płyta „The Maze” ukazała się w październiku 2014 roku. Muzyka Bogny jest odzwierciedleniem inspiracji, którym ulega przez całe życie. Oprócz oczywistego zakorzenienia w jazzie, można usłyszeć w niej elementy polskiej muzyki ludowej, inspiracji muzyka latynoską, soulem czy muzyką klasyczną połączone w charyzmatyczną całość. Na koncert Bogna Kicińska Quintet w składzieDominik Bieńczycki, skrzypce, Jan Smoczyński, fortepian, Maciej Szczyciński, kontrabas, Krzysztof Szmańda, perkusja, zapraszamy 23 maja.

Po raz pierwszy do udziału w festiwalu zaprosimy dzieci. Dla nich powstały Małe Jazzonalia w ramach których prezentowany będzie projekt Jazz dla dzieci. To utwory autorskie oraz znane, oryginalnie zaaranżowane "przeboje" muzyki dziecięcej, mają oczarować najmłodszą publiczność przyjemną, lecz niebanalną melodią, różnorodnością brzmień i zaskakującą dynamiką. Całości dopełnia jazzowa harmonia. Zapraszamy 24 maja. Jazzonalia zakończy  koncert Hammond Power Band, który czerpie inspiracje z różnych gatunków muzycznych, co przenosi się na wykonywany repertuar i urozmaica stylistycznie koncerty. Swing, blues, pop, rock, funk, soul – takiej wybuchowej mieszaniny można spodziewać się  po grupie.

Jazzonaliom towarzyszyć będzie wystawa 50 okładek na 50-lecie Jazz Forum. W związku z rocznicą założenia "Jazz Forum" w grudniu 1965 r. Fundacja im. Zbigniewa Seiferta przygotowała wystawę składającą się z 50 okładek magazynu autorstwa Rafała Olbińskiego. Rafał Olbiński, światowej sławy malarz i ilustrator. Jesienią 1981 roku przyjechał do Nowego Jorku na wystawę swoich plakatów w Polskim Instytucie Naukowym. Po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego w grudniu 1981 pozostał w Nowym Jorku. Przez wiele lat jego charakterystyczne malarskie ilustracje ukazywały się regularnie na łamach „The New York Times”, „Newsweek”, „Business Week”, „Playboy” i wielu innych . Artysta stworzył serię nagradzanych plakatów operowych dla New York City Opera, czego kontynuacją były projekty plakatów oraz scenografii dla wielu teatrów operowych w USA i w Polsce.